Hartwallin tuotteissa satsataan laadukkaisiin etiketteihin
21.11.2018
Etiketti on brändin kommunikoinnin yksi tärkeimmistä työkaluista. Nordic Labelin asiakkaan Hartwallin ostopäällikkö Asko Sipolan mukaan pakkauksen houkuttelevuus kaupan hyllyllä kiteytyy juuri etiketin ja painatuksen laatuun. Hyvin suunniteltu ja toteutettu etiketti antaa tuotteelle lopullisen laadukkaan yleisvaikutelman.
”Hyvä etiketti herättää kuluttajien mielenkiinnon kaupan hyllyllä ja erottaa meidät kilpailijoistamme. Se luo pakkauksen sisällöstä ensimmäisen mielikuvan ja antaa impulssin ostopäätökselle. Lisäksi etiketti kommunikoi tärkeät tietomme tuotteen sisällöstä ja antaa infoa muun muassa siitä keneen olla yhteydessä, mikäli tarvitsee lisätietoja”, Sipola perustelee.
Etiketin tasalaatuisuus on tärkeää Hartwallin tuotantolinjalla myös koneajettavuuden ja lopputuotteen yleisen laadun kannalta.
”Sen vuoksi haluamme asioida ammattitaitoisen, modernin ja markkinatilannetta sekä trendejä seuraavan painotalon kanssa. Lisäksi toiminnan pitää olla luonnollisesti kilpailukykyistä, tehokasta, laadukasta ja joustavaa.”
Etiketti voi lisätä myyntiä
Hyvä design-asettelu ja oikeanlainen värimaailma luovat etiketille laadukkaan yleisilmeen. Lisäksi tulee ottaa huomioon tekniset- ja lainsäädännölliset vaatimukset sekä materiaali ja painomenetelmän tarjoamat mahdollisuudet. Sipolan mukaan etikettivalinnat pohjautuvat paljolti eri brändien tarpeisiin.
”Esimerkiksi erikoisoluilla pyrimme erottumaan niin sanotuista bulk-tuotteista luomalla arvokkuutta muun muassa erilaisilla etiketin stanssaus-muodoilla, erikoispainoväreillä, pintalakoilla ja paperityypeillä.
”Sipola muistaa Hartwallin historiasta montakin tapausta, joissa uusi etiketti on buustannut myyntiä ja tuonut lisää näkyvyyttä tuotteille.
”Esimerkiksi Jaffan muutama vuosi sitten tehty retrodesign tai viime kesän digipainetut kesäetiketit olivat suosittuja. Myös Pepsico-brändin tuotteilla on promottu viime vuosina näkyvästi muun muassa Uefa Champions -liigaa.”